TRX – kieszonkowa siłownia

Blog

TRX – kieszonkowa siłownia

Randy Hetrick

TRX Suspension Training Kit czyli system podwieszenia TRX to rewolucyjny sprzęt do treningu, wykorzystujący masę naszego ciała i grawitację.

Operator jednostki specjalnej Navy SEALs – Randy Hetrick, podczas wykonywania misji, stacjonując w różnych częściach świata, zazwyczaj w koszarach na odludziu, poszukiwał możliwości treningu dla podtrzymania tężyzny fizycznej. Jedyną możliwością treningu z obciążeniem, ze względu na brak jakiegokolwiek sprzętu, był trening z użyciem własnego ciała. Wpadł na pomysł wykorzystania swojego pasa do treningu jiu-jitsu, zamocowanego do gałęzi, jako prymitywnego systemu podwieszenia, do podciągania, wspinania itd.

pierwszy TRX

Reszta SEALsów podchwyciła pomysł i zaczęli eksperymentować z wieloma ćwiczenia oraz modyfikować ten prymitywny system podwieszenia.
Po zakończeniu służby w SEALsach, Randy ukończył szkołę biznesu i zaprojektował system podwieszenia, na którym można wykonywać te wszystkie ćwiczenia, które robił będąc SEALsem oraz wiele innych. System zaczął się szybko rozwijać i dzisiaj można kupić już trzecią wersję TRX-a, który jest cały czas modyfikowany i ulepszany.

Cały system podwieszenia TRX mieści się w dostarczanej w komplecie małej torbie, którą można bez problemu spakować do walizki, sportowej torby lub po prostu przewiesić przez ramę. Można też założyć ją jak plecak. Bardzo często zdarza mi się biegać z TRX na plecach. W wybranym miejscu rozłożyć system, zrobić trening, złożyć torbę z TRX na plecy i biec dalej. Należy dodać, że cała paczuszka waży około jednego kilograma.

Na TRX można ćwiczyć praktycznie wszędzie. Istnieje kilka systemów mocowania. W fitness klubie lub pomieszczeniu z zainstalowaną sztywną ramą lub hakiem, które utrzymają nasz ciężar ciała. W pokoju hotelowym czy w domu – wystarczą do tego celu drzwi, które wykorzystujemy jako punkt mocowania. Na zewnątrz, gdzie TRX możemy zamocować do drzewa, słupa czy trzepaka.

mocowanie do drzewa

System TRX jako oporu, wykorzystuje masę naszego ciała i grawitację. Jest kilka sposobów na regulację tego oporu: zmiana kąta nachylenia naszego ciała w stosunku do podłoża, zmiana kąta nachylenia pasów TRX w stosunku do podłoża oraz zmiana rozstawienia punktów podparcia.
Ćwiczenia dzielą się na grupy ze względu na funkcjonalność np. rozgrzewające, wytrzymałościowe, siłowe, poprawiające mobilność stawów, rozciągające, rehabilitujące, ze względu na trenowane grupy mięśniowe: nogi, brzuch, plecy, ramiona itd, ze względu na trenowane poszczególne mięśnie: biceps, triceps, naramienny łydka, czworogłowy uda itd

Bardzo ważne jest to, aby trening na TRX był przeprowadzony pod okiem certyfikowanego trenera. Tylko jedna firma w Polsce ma uprawnienia do szkolenia, przeprowadzania egzaminów i certyfikowania trenerów: Escape Fitness, która jest przedstawicielem marki na Polskę. Certyfikaty są przesyłane bezpośrednio z USA od Fitness Anywhere, czyli od właściciela marki TRX.
Niestety w wielu znanych sieciach fitness w Polsce, instruktorzy personalni bazują na wiedzy zdobytej z internetu, najczęściej z Youtube’a. Każde ćwiczenie wykonywane z pomocą TRX, ma swoje „podwójne dno”, jest szereg zasad i „grzechów głównych”. Oglądając filmy zamieszczone w internecie, na których „instruktorzy” prezentują ćwiczenia, widać od razu, czy dana osoba przeszła przeszkolenie i wykonuje ćwiczenia poprawnie czy wręcz przeciwnie. Niestety, aby to dostrzec, trzeba być przeszkolonym instruktorem lub trenować z takim. Dla laika, na pierwszy rzut oka to samo ćwiczenie wykonane poprawnie i niepoprawnie, wygląda tak samo. Dlatego gdy idziemy do fitness klubu i chcemy, aby trener personalny trenował z nami na TRX, poprośmy wcześniej o certyfikat, który na początek powie nam czy posiada on odpowiednie kwalifikacje. Jak wygląda certyfikat trenera TRX można zobaczyć tutaj.
Zawsze będzie on wystawiony w USA, przez Fitness Anywhere.

TRX jest wspaniałym, uniwersalnym systemem do treningu całego ciała. Trening z jego pomocą rozwija siłę, kondycję, elastyczność, poczucie równowagi. Prawidłowo używany jest całkowicie bezpieczny, praktycznie bezkontuzyjny. Różne sposoby regulacji obciążenia, czynią z niego system, który jest przydatny zarówno w treningu osoby zupełnie początkującej, bez formy, jak i zawodowego sportowca przygotowującego się do startu.
Zachęcam do spróbowania tej formy treningu, bo warto. Główne hasło reklamujące system TRX, używane przez Fitness Anywhere to: „make Your body, Your machine” i nie ma w nim ani trochę przesady.

Comments are closed.